Powered by Blogger.
Sabda Rasulullah s.a.w. maksudnya : "Sampaikanlah dari aku walaupun satu ayat, dan bicaralah tentang kisah (hadis) Bani Israil, tidaklah ia satu kesalahan. Dan barangsiapa yang berdusta atas aku dengan sengaja, pasti dia akan mendapat tempatnya di dalam neraka." (Hadis Riwayat Bukhari)
RSS

Tuesday, April 17, 2012

SHORT NOTE KULIYAH: MASALAH HAID DAN ISTIHADHAH : UST WAN JUNAIDI


KITAB HIDAYATUL SALIQIN (Ustz Wan Junaidi, Masjid Menggabang Tengah)

HAID DAN ISTIHADHAH
1.       Tempoh pendarahan haid yang terpendek adalah satu hari satu malam atau 24jam... manakala tempoh haid yang terpanjang adalah 15hari..

2.       Sekiranya darah yang keluar tidak sampai selama 24jam, maka ia tidak dinamakan darah haid, tetapi darah penyakit atau istihadhah.


3.       Jarak tempoh habisnya pusingan haid pertama dengan haid kedua adalah 15hari.. sekiranya habis pusingan haid yg pertama, tidak sampai 15hari selepas hari haid pusingan pertama habis,sekiranya keluar darah  maka itu bukanlah darah haid, tetapi darah penyakit/istihadhah..(darah haid mestilah 15hari selepas pusingan haid yg pertama habis)

4.       Bagi orang yang haidnya keluar lebih 15hari, mereka tidak mengetahui tempoh sebenar haidnya pada pusingan itu kerana haidnya bercampur dengan istihadhah( boleh jadi haidnya 10, 5, 15 hari atau sebagainya).. bagi mereka yang sebegini, maka perlulah diikut adat bulan sebelum.. sebagai contoh: sekiranya bulan sebelumnya keluar 10 hari, maka haid bulan ini juga dikira 10 hari (sekiranya darah keluar lebih 15hari).. maka selepas 10 hari sahaja di kira haid...5 hari keatas adalah istihadah.


5.       Bagi mereka yang keluar haid tidak sampai 24 jam, sesetengah ulamak membenarkan untuk tidak menunaikan solatnya dalam masa 2/3hari, kerana sekiranya keluarnya darah dalam temp0h 2/3hari tersebut walaupun darah sebelumnya pada hari pertama sudah berhenti, maka tempoh haid tersebut boleh dihimpun. sebagai contoh, hari sebelumnya keluar darah selama 15jam.. selepas 2hari tersebut, keluar darah pula selama 9jam.. maka apabila dihimpunkan tempoh tersebut, 15jam+9jam=24jam, maka ia boleh dikira haid, dan solat yang ditinggalkan itu tidak perlu diqhada.

6.       Bagi mereka yang putus haid walau diakhir waktu solat asar dan juga isyak, sebagai contoh putus haid pada akhir waktu asar paling kurang  1rakaat sempat menunaikan solat asar, maka diwajibkan bagi mereka mengqhadakan solat zohor mereka... ini kerana ulamak mengkiaskan masa musafir boleh buat jamak...maka menunjukkan solat boleh dihimpunkan...maka mazhab syafie menetapkan wajib kena qhada

7.       Bagi waktu zohor, magrib dan subuh, apabila haidnya berhenti pada waktu itu masing2 paling kurang sempat menunaikan satu rakaat solat berkenaan, maka wajib diaatas mereka menunaikan solat berkenaan... tidak perlu qhada solat sebelumnya atas dasar tidak boleh jamak(zohor tidak boleh jamak dengan subuh, magrib tidak boleh jamak dengan asar)..

                    

    #bagi yang datang haid selepas masuk waktu sekurang2nya dapat menunaikan 1rakaat solat pada waktu itu, wajib mereka qhada solat mereka selepas mereka suci daripada haid.

Sesiapa yang mendapat satu rakaat dari solat maka sesungguhnya iatelah mendapat solat.
[Shahih al-Bukhari ,no: 580 (Kitab waktu-waktusolat) dan Shahih Muslim,no: 607(Kitab al-Masjid)

~HC~

Saturday, April 14, 2012

SHORT NOTE KULIYAH: ADAT-ADAT DI MASJID KETIKA KUTHBAH JUMAAT: UST WAN JUNAIDI

 
KITAB HIDAYATUL SALIQIN:USTAZ WAN JUNAIDI


ADAT-ADAT KETIKA DI MASJID KETIKA KUTHBAH JUMAAT


 1)   Apabila khatib sudah duduk di atas mimbar walaupun kuthbah belum dibaca, haram serta tidak sah bagi apa-apa solat sunat mereka mahupun wajib melainkan solat sunat tahiyatul masjid atau solat qabliyah jumaat yg digantungkan diatas solat tahiyatul masjid...(apa-apa solat yg dikerjakan samada solat sunat atau solat fardhu ketika baru masuk masjid dan masih berdiri ketika itu dikira solat tahiyatul masjid)

2)   Apabila muazzin azan sekali sahaja pada hari jumaat dan khatib sudah duduk di atas mimbar, orang yg telah mengerjakan solat tahiyatul masjid sebelum azan, sekiranya mereka bangun selepas azan menunaikan solat sunat qabliyah jumaat, maka solat itu hukumnya haram serta tidak sah.


3)   Bagi mereka yg solat diluar masjid, ketika khatib sudah berada diatas mimbar, perlulah mereka duduk dengan segera.. haram serta tidak sah bagi mereka yang menunaikan apa-apa solat sunat mahupun solat fardhu kerana diluar masjid tiada sunatnya solat tahiyatul bagi mereka...

4)   Kemudian solat sunat tahiyatul masjid ataupun qabliyah jumaat itu perlulah diringankan. Bagi pendapat Ibnu Hajar, batal solatnya bagi mereka membaca perkara yang sunat dalam solat tersebut, manakala bagi pendapat Sheikh Ramli, dibolehkan baca yang sunat akan tetapi perlulah dipendekkan..

5)   Pendapat yang menyatakan sunat solat sunat tahiyatul ketika khatib berada diatas mimbar adalah pendapat imam as-Syafie dan imam Hambali, manakala bagi pendapat ulamak yang lain adalah makruh...

6)   Bagi pendapat imam Hanafi, Maliki dan Hambali, haram bagi mereka yg bercakap-cakap ketika kutbah. Manakala bagi pendapat imam as-Syafie adalah makruh.. (#begitu juga hukum bercakap ketika azan)

7)   Sunat bagi mereka mendengar kutbah, yakni jangan bimbang atas hal yang lain seperti zikir, selawat dan sebagainya bagi mazhab Syafie.. bagi mazhab-mazhab yang lain, wajib atas mereka mendengar kutbah.

8)   Apabila kutbah yg dibacakan oleh khatib tidak kedengaran, maka dibolehkan selawat, berzikir dan membaca al-quran ketika kutbah dibacakan..

          Wallahu'aklam....