Powered by Blogger.
Sabda Rasulullah s.a.w. maksudnya : "Sampaikanlah dari aku walaupun satu ayat, dan bicaralah tentang kisah (hadis) Bani Israil, tidaklah ia satu kesalahan. Dan barangsiapa yang berdusta atas aku dengan sengaja, pasti dia akan mendapat tempatnya di dalam neraka." (Hadis Riwayat Bukhari)
RSS

Saturday, April 14, 2012

SHORT NOTE KULIYAH: ADAT-ADAT DI MASJID KETIKA KUTHBAH JUMAAT: UST WAN JUNAIDI

 
KITAB HIDAYATUL SALIQIN:USTAZ WAN JUNAIDI


ADAT-ADAT KETIKA DI MASJID KETIKA KUTHBAH JUMAAT


 1)   Apabila khatib sudah duduk di atas mimbar walaupun kuthbah belum dibaca, haram serta tidak sah bagi apa-apa solat sunat mereka mahupun wajib melainkan solat sunat tahiyatul masjid atau solat qabliyah jumaat yg digantungkan diatas solat tahiyatul masjid...(apa-apa solat yg dikerjakan samada solat sunat atau solat fardhu ketika baru masuk masjid dan masih berdiri ketika itu dikira solat tahiyatul masjid)

2)   Apabila muazzin azan sekali sahaja pada hari jumaat dan khatib sudah duduk di atas mimbar, orang yg telah mengerjakan solat tahiyatul masjid sebelum azan, sekiranya mereka bangun selepas azan menunaikan solat sunat qabliyah jumaat, maka solat itu hukumnya haram serta tidak sah.


3)   Bagi mereka yg solat diluar masjid, ketika khatib sudah berada diatas mimbar, perlulah mereka duduk dengan segera.. haram serta tidak sah bagi mereka yang menunaikan apa-apa solat sunat mahupun solat fardhu kerana diluar masjid tiada sunatnya solat tahiyatul bagi mereka...

4)   Kemudian solat sunat tahiyatul masjid ataupun qabliyah jumaat itu perlulah diringankan. Bagi pendapat Ibnu Hajar, batal solatnya bagi mereka membaca perkara yang sunat dalam solat tersebut, manakala bagi pendapat Sheikh Ramli, dibolehkan baca yang sunat akan tetapi perlulah dipendekkan..

5)   Pendapat yang menyatakan sunat solat sunat tahiyatul ketika khatib berada diatas mimbar adalah pendapat imam as-Syafie dan imam Hambali, manakala bagi pendapat ulamak yang lain adalah makruh...

6)   Bagi pendapat imam Hanafi, Maliki dan Hambali, haram bagi mereka yg bercakap-cakap ketika kutbah. Manakala bagi pendapat imam as-Syafie adalah makruh.. (#begitu juga hukum bercakap ketika azan)

7)   Sunat bagi mereka mendengar kutbah, yakni jangan bimbang atas hal yang lain seperti zikir, selawat dan sebagainya bagi mazhab Syafie.. bagi mazhab-mazhab yang lain, wajib atas mereka mendengar kutbah.

8)   Apabila kutbah yg dibacakan oleh khatib tidak kedengaran, maka dibolehkan selawat, berzikir dan membaca al-quran ketika kutbah dibacakan..

          Wallahu'aklam....

No comments:

Post a Comment