Powered by Blogger.
Sabda Rasulullah s.a.w. maksudnya : "Sampaikanlah dari aku walaupun satu ayat, dan bicaralah tentang kisah (hadis) Bani Israil, tidaklah ia satu kesalahan. Dan barangsiapa yang berdusta atas aku dengan sengaja, pasti dia akan mendapat tempatnya di dalam neraka." (Hadis Riwayat Bukhari)
RSS

Friday, April 22, 2011

TEATER DI SEKOLAH...

Assalamu'alaikum wbt....

     pd kali ini, sye ingin mngambil satu program yg d lakukan oleh pihak sekolah.... ble kte brckp tntg teater, ape itu teater? teater nie merangkumi sume aspek sma ada berlakon, menyanyi, menari  n mcm2 lg lah.... sbnrnye, hkum brteater nie harus jike x mlggar hkum syarak...
     ape yg sye nk tkankan skrg nie adlh dngn ahli2 teater prmpuan.... spt yg kite sdie mklum bhwa, llaki dan prmpuan ade bts2nye dalam segi pergaulan atau sbgainye.... antre bts2nye adelah suara, aurat n sbgainye... sye x nk sntuh sal aurat krna majoriti ahli prmpuan pkai tdung wlaupun x ttp ngan spurna.. trserahlahkan.. skrg nie sye nk sntuh bab suare wanita.... kaum wanita prlulah mnjaga suaranya drpd llki ajnabi ssuai dngn firman Allah yg mmbwa maksud
"Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik."( Al Ahzab: 32).
‎bgtu juga dengan hadis

"Sabda Rasulullah saw, "Sesungguhnya akan ada umatku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi." (Riwayat Ibn Majah)

nmun kite juge prlu rujuk pd mazhab kita juga.....

Mengikut Syafie;  Suara wanita adalah aurat dihadapan laki2 yg ajnabi samaada dikhuatiri terjadinya fitnah mahupun tidak.

Mengikut Hanafi;
Ianya tidak aurat,namun diharamkan sekiranya dikhuatiri boleh mendatangkan fitnah sekalipun memperdengarkan ayat al-quran.



*sngguhpun kebanyakan ulamak mnyatakan yg suara wanita bukan aurat, tetapi apabila menarik perhatian lelaki, maka ia mnjd haram... jd kite prlu ambil jln mudah  krna kite x thu sama ade ade org yg trtarik ngan kite krna suare kite... sbb i2 lah imam syafie mletakkan suara wanita sebagai aurat..... Wallahu'aklam...

No comments:

Post a Comment